Vandaag open tot 14 uur
Momenteel gesloten
Tickets
Palace 8

Dagelijks zien we veel soorten visuele communicatie. Zelf gebruiken we ook steeds vaker foto’s, gif-jes en emoji om iets duidelijk te maken. Ben jij ‘visueel onderlegd’ genoeg om deze beeldenstroom te begrijpen en te weerstaan? Je ontdekte het van 22 april t/m 18 juni 2023 in de Grote Kerk Breda.

Dit was de Nederlandse première van Het Paleis van Typografisch Metselwerk, georganiseerd door Graphic Matters in samenwerking met Richard Niessen en de Grote Kerk Breda.

Overal waar je kijkt… Posters, Illustraties, animaties, tekst, infographics, kleding, boeken, lichtreclames, video’s.
Het Paleis van Typografisch Metselwerk Grote Kerk edit 52

Foto: Parlor Fotografie

Beeldtaal onder de loep

Sinds 2015 werkt ontwerper Richard Niessen aan Het Paleis van Typografisch Metselwerk, oorspronkelijk een imaginair museum waarin hij grafische voorwerpen verzamelt. Niet zomaar omdat ze mooi zijn, maar omdat ze kenmerkend zijn voor de wijze waarop grafisch ontwerpers visuele communicatie vormgeven. Om de collectie voor iedereen toegankelijk te maken ontwikkelde hij samen met Graphic Matters een expositie en een audio tour waarmee hij een persoonlijke toelichting geeft.

Negen afdelingen

Ontwerpers hebben verschillende gereedschappen die ze op ontelbare manieren kunnen gebruiken en combineren tot boeken, websites, landkaarten of welk ontwerp dan ook. Richard Niessen noemt dit bouwen met tekens, symbolen en ornamenten ‘Typografisch Metselwerk’ en heeft een inmiddels meer dan 800 bronnen van verschillende ontwerpers verzameld, beschreven en ondergebracht in verschillende categorieën: de afdelingen van Het Paleis.

De Grote Kerk Breda is een typisch voorbeeld van een ruimtelijk beeldverhaal, gevuld met tekens en symbolen. De expositie is speciaal voor deze gelegenheid en locatie uitgebreid met een interactief element; een plek waar ontwerpen geanalyseerd worden en bezoekers de relatie tussen de tentoonstelling, de Grote Kerk Breda en hun eigen omgeving onderzoeken. Daarnaast is er een krant ontwikkeld, waarin de koppeling wordt gelegd tussen de thema’s van Het Paleis en voorbeelden in de kerk.

Het Paleis van Typografisch Metselwerk Grote Kerk edit 3

Foto: Parlor Fotografie

26 lades

De expositie is opgebouwd uit 26 lades die verdeeld zijn over de negen afdelingen. In die lades zijn alledaagse, maar ook unieke grafische objecten te zien. Van posters tot verpakkingen en van boeken tot postzegels. Al die verschillende voorwerpen zijn een weerspiegeling van de diversiteit van de visuele cultuur.

Het Paleis van Typografisch Metselwerk Grote Kerk edit 30

Foto: Parlor Fotografie

Meer dan 170 indexkaartjes

Elk object in de expositie heeft een eigen indexkaartje met een afbeelding en een beschrijving. De kaartjes liggen in een patroon, die voor elk van de in totaal 26 lades anders is.

Uitgangspunten voor die patronen zijn de inhoud van de collectie en hoe de patronen zich onderling tot elkaar verhouden, denk aan zoals bij een alfabet of plattegrond. Ook deze kaartjes en de patronen zijn een ontwerp van Richard Niessen.

Bekende Nederlandse ontwerpers en internationale talenten

De expositie bevat werk van bekende Nederlandse ontwerpers als Karel Martens, Hansje van Halem, Wim Crouwel, Harmen Liemburg, Experimental Jetset, Thonik, Moniker en Irma Boom. Daarnaast zijn ontwerpers Ott Metusala (EE), Farah Fayyed (LB), William Jacobson (SE), Edgar Walthert (CH), Benjamin McMillan (UK) en Åbäke (UK) uitgenodigd om nieuw werk te maken.

Over Richard Niessen

Richard Niessen (1972) staat bekend om zijn kleurrijke posters en expressieve typografie, vernieuwende identiteiten en samenwerking met andere kunstenaars. Niessen feeft les aan de KABK in Den Haag, verzorgt workshops en lezingen over de hele wereld en exposeert bij toonaangevende musea en festivals.

Het Paleis van Typografisch Metselwerk werd georganiseerd door Graphic Matters in samenwerking met Richard Niessen en de Grote Kerk Breda en werd mede mogelijk gemaakt door Gemeente Breda, Kunstloc, Pictoright en Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.